Penarikan balik model ini adalah disebabkan oleh isu perisian yang menjejaskan sistem pengurusan bateri kereta. Tesla akan menaik taraf perisian pada kenderaan ini secara percuma. Pembuat kereta Elon Musk juga menarik balik 2,736 kenderaan Model 3 import yang dikeluarkan antara 12 Januari 2019 dan 22 November 2019 serta 10,127 daripada versi buatan China kereta ini kerana tali pinggang keledar yang berkemungkinan rosak.
Tesla akan memeriksa tali pinggang keledar pada kereta yang terjejas, kata pengawal selia. Pelabur akan memerhatikan sebarang kejatuhan Tesla di China daripada penarikan balik. Pasaran semakin kompetitif dengan pencabar domestik daripada BYD yang disokong Warren Buffett untuk orang baru seperti Nio dan Xpeng.
"Pemanggilan semula sentiasa mahal dan sering diperkuatkan dengan cara yang boleh merosakkan reputasi - terutamanya benar sekarang kerana pasaran telah menjadi sangat kompetitif dan tunggakan Tesla telah mengecut," kata Bill Russo, Ketua Pegawai Eksekutif Automobiliti yang berpangkalan di Shanghai, kepada CNBC.
"Paling balik ini kebanyakannya memberi kesan kepada model yang diimport (S dan X), jadi ia boleh diuruskan jika mereka keluar di hadapannya."
China adalah salah satu pasaran Tesla yang paling penting. Syarikat itu mempunyai kilang pengeluaran utama di Shanghai dan telah menjual sejumlah rekod kereta buatan China dalam beberapa bulan kebelakangan ini.
Tetapi Tesla juga menghadapi persaingan yang semakin meningkat di China sebagai syarikat seperti Xpeng, Nio dan Li Auto meningkatkan keluaran kereta baharu untuk 2023 dalam usaha untuk mencabar penguasaan pembuat kereta elektrik A.S.
Bulan lalu, Tesla mengurangkan harga kenderaan Model 3 dan Model Y di China selepas menaikkannya awal tahun ini disebabkan kos bahan yang lebih tinggi. Ini bukan kali pertama Tesla terpaksa menarik balik kereta di China. Pada bulan Mei, firma A.S. menarik balik lebih 100,000 kereta kerana isu terlalu panas.
Comments
Post a Comment